سلام امروز میخواهیم داریم تا در مورت تغیرات قیمت خودرو داخلی در بازار چند ماه گذشته ایران با شما صحبت کنیم پیش بینی قیمت خودرو های داخلی در سال 98 با توجه به نوسانات بازار ارز که یکی از مولفههای خودروسازان برای تأمین مواد اولیه و قطعات است، کمی دشوار به نظر میرسد.پیش بینی قیمت خودروهای داخلی در سال 98 با توجه به نوسانات بازار ارز که یکی از مولفههای خودروسازان برای تأمین مواد اولیه و قطعات است، کمی دشوار به نظر میرسد، ولی به گفته خیلی از کارشناسان قیمت خودروهای داخلی در سال 97 برای سال بعد هم ثابت میماند.با ما در این مقاله همراه باشید تا به تحلیل قیمت خودرو و همچنین پیشبینی قیمت خودرو در سال 98 بپردازیم .
در ادامه به بررسی عوامل افزایش قیمت خودروهای داخلی میپردازیم
این روزها آشفته بازار قیمت انواع خودرو وارد فاز جدیدی شده به طوری که خرید و فروش قفل شده و همه به نوعی برای کسب سود بیشتر فروشنده شدهاند.
هم اکنون یک ماه از شروع فعالیت بازار خرید و فروش خودرو میگذرد ولی متأسفانه این بازار در سال جدید نه تنها رنگ رونق به خود نگرفته بلکه وارد فاز جدید افزایش قیمتها هم شده است. البته رشد قیمتها به حدی غیر منطقی است که مشتریان خودرو فقط نظاره گر بازار بوده و دست از خرید کشیدهاند.
از طرفی رشد قیمتها عاملی شده تا مردم سرمایهها را به سمت این بازار برده و با خرید خودرو درصدد سود بیشتر برای خود هستند. به نوعی امروز دلالی در بازار خودرو رونق دارد و هرکس برای سود بیشتر خودرو خریداری و در انبار نگهداری میکند.
یکی از فروشندگان خودرو در همین ارتباط میگوید: رشد قیمتها در خودروهای خارجی غیر قابل تصور است به طوری که روزانه به صورت متوسط قیمت خودروهای خارجی 10 تا 20 میلیون تومان افزایش پیدا میکند. البته فروشندهای هم در بازار نیست و فقط هر روز قیمتها تغییر پیدا میکند.
وی با ذکر اینکه مشکلات ترخیص خودروها، سرنوشت نا مشخص واردات خودرو و افزایش قیمت ارز را باید علت این مشکلات دانست، گفت: دولت هیچ تصمیم روشنی برای تعیین تکلیف واردات خودرو ندارد و همین بلاتکلیفی بازار این خودروها را آشفتهتر از دیروز میکند. به عنوان نمونه طی 10 روز اخیر سانتافه از 700 میلیون تومان به 900 میلیون تومان، توسان از 550 میلیون تومان به 750 میلیون تومان، اسپورتیج از 550 میلیون تومان به 800 میلیون تومان و النترا از 400 میلیون تومان به 530 میلیون تومان رسیده است.
فروشنده دیگری با اعلام اینکه کم فروشی در بازار خودرو غوغا میکند میگوید: دیروز چند نفر دسته جمعی آمده بودند یک خودروی 100 میلیون تومانی بخرند تا در ماههای آتی آن را فروخته و سود کسب کنند برای ما هم سؤال شده بود که چرا همه در پی دلالی و سود در بازار خودرو هستند.
وی افزود: جالب اینجاست هنوز خبری از واحدهای نظارتی در بازار نیست و هر کس بنا به سلیقه خود قیمتی را برای خودروهای زیر 50 میلیون تومان اعلام میکند.
این فروشنده با اعلام اینکه چرا پژو 206 تیپ 5 باید در بازار با قیمت 108 میلیون تومان معامله شود، گفت: قیمت پراید هم از 51 میلیون تومان گذشته است برای خود ما هم سؤال است مگر در بازار آنهم اول سال چه اتفاقی افتاده که هر روز قیمتها گرانتر از دیروز میشود.
فروشنده دیگری با اعلام اینکه عرضه خودرو با وجود تمام دستورها همچنان محدود است، میگوید: هنوز تحویل خودرو توسط خودروسازان با تأخیر انجام میشود البته نباید سودهای بالای خودروسازان را در بازار آزاد نادیده گرفت.
وی اضافه کرد: علاوه بر این با هر طرح فروش فوری همه به سمت سایت حمله میبرند تا با تحویل خودروها از شکاف قیمتها استفاده کرده و با فروش آنها در بازار سودهای میلیونی کسب کنند.
این فروشنده البته مقصر اصلی آشفته بازار قیمت خودرو داخلی را خودروسازان در عدم اجرای تعهدات میداند و با اعلام اینکه اگر خودروهای پیش فروش شده تحویل مردم داده میشد قیمتها انقدر روند صعودی پیدا نمیکرد.
همچنین آخرین قیمت خودرو را در مارکتس اقتصادنیوز بخوانید
ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی چندی پیش با اشاره به تأثیر غیرمستقیم تحریمها بر قیمت خودروها بیان کرد: اتحادیه اروپا برای جلوگیری از بروز هر گونه خللی در فروش تولیدات خودرویی، گروههای خودروسازی خود را در لیست اقلام تحریمی قرار نمیدهد. از اینرو فشارهای ناشی از تحریم را از طریق اعمال محدودیتهای بانکی و تأثیر مستقیم بر نوسانات ارزی کشور مقصد، وارد میکنند که این موضوع به تبع بازار خودرو کشور هدف را تحت تأثیر قرار میدهد.
وی با اشاره به دلیل افزایش قیمت خودرو داخلی و بومی تصریح کرد: قطعاً شرکتهایی که 90 درصد از تولیدات نهایی آنها برگرفته از مواد اولیه داخلی و قطعات بومی است نباید برای افزایش قیمتهایشان بهانه نوسانات ارزی را بیاورند، این در حالی است که مدیران گروههای خودروسازی داخلی اعلام میکنند افزایش قیمت از طرف آنها انجام نگرفته و این اتفاق در بازار خودرو، تنها به خاطر ایجاد یک حاشیه قیمت در فروش این محصولات ایجاد شده است.
ملکی افزود: افزایش نقدینگی در جامعه یکی از عواملی است که موجب میشود مردم برای خرید و سرمایه گذاری به بازارها روانه شوند در نتیجه افزایش تقاضا و کاهش عرضه خودبهخود قیمتها نزدیک به 10 تا 15 درصد افزایش مییابد.
وی گفت: ما این میزان افزایش قیمت خودرو داخلی را جایز نمیدانیم و در شورای رقابت هم برای خودروهای زیر 50 میلیون تومان، افزایش قیمت کمی را در نظر گرفتهایم تا مردم برای تهیه وسیله مورد نیاز خود با تغییرات عجیب رو به رو نشوند.
نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیگر عوامل مؤثر بر نوسانات قیمت خودروها تصریح کرد: قطعاً عوامل داخلی هم بر اقتصاد بازارِ مذکور مؤثر است. عواملی نظیر بسته شدن سایت ثبت سفارش، بالا رفتن تعرفه واردات و تقاضای کنترل نشده جامعه برای خرید خودرو، باعث بروز تورم در این بازار شد